Saturday 25 June 2011

SUAMI ISTERI HENDAKLAH SALING MENCINTAI

ALLAH berFirman di dalam AL-QURAN :: yang bermaksud "Mereka (si isteri) adalah pakaian bagimu, dan kamu pun menjadi pakaian bagi mereka".
(Al-BaQarah :: 187)

Sungguh indah dan menarik sekali ayat ini. Di mana dinyatakan bahawa pasangan suami isteri, antara satu sama lain merupakan "pakaian untuk dipakai".

Selaku pakaian yang dapat dipakai, maka ayat ini menganjur, supaya suami isteri hendaklah sentiasa mencintai, antara satu dengan lain. Sebab keduanya adalah merupakan pendayung dalam sebuah bahtera rumahtangga. Baik yang sudah bertolak meninggalkan pantai menempuh samudera penghidupan mahupun yang baru mulai bertolak.

Samudera penghidupan yang dilayari oleh bahtera kedua suami isteri itu, merupakan samudera yang amat luas yang tidak kelihatan pinggir atau tepinya, penuh berisi gelombang suka dan duka dan arus yang menggoyangkan, yang airnya pasang dan surut.


Kalau bertiup air sejuk, maka berlayarlah bahtera itu dengan laju membelah gelombang. Tetapi kalau bertiup badai dan taufan, maka bahtera itu kadang-kadang goyang dan kadang-kadang terdampar ke batu karang dan kadang-kadang sampai remuk...hancur...dihancurkan oleh gelombang yang memecahkan bahtera.

"Ketika ini, Putus Tali...Putus Harapan...Putus Tali Kasih Sayang"...

Oleh sebab itu dalam mengayuh bahtera ini, hendaklah keduanya "sehaluan"...

Bila rengkuhan dayung sudah sama, dan haluan bahtera sudah disatukan...Insya-ALLaH batera akan belayar dengan selamat...suasana rumah tangga akan aman dan rasa cinta mencintai akan selalu bersemayam dalam "kalbu" masing-masing...

Untuk mencapai apa yang dikemukakan itu, tidaklah cukup hanya dengan harta kekayaan yang dimiliki sahaja, dan tidak pula cukup dengan wajah yang rupawan belaka, melainkan hanya dengan jalan kesedaran beragama, mentaati peraturan ALLAH dalam rangka melaksanakan hak dan kewajipan suami isteri. Isteri mestilah taat beragama dan suami pula harus patuh kepada peraturan ALLAH...

No comments:

Post a Comment